overzicht | stuk voor stuk | cd/dvd
La Belle Chocolatière (2003)
Voor ensemble
<< Stuk terug
Enkele Reis (2003)
Stuk verder >>
< > poco espr. (2003)

Mayke Nas tijdens een repetitie met het Nieuw Ensemble
foto: Patriez van der Wens


La Belle Chocolatière is geschreven voor het Nieuw Ensemble na een intensieve workshop over microtonaliteit. Het is genoemd naar het beroemde Droste-cacaoblikje uit 1900 met daarop een schone verpleegster (een slinkse manier om cacao te presenteren als medicinaal middel) met een cacaoblikje in haar hand. Op dat cacaoblikje staat diezelfde verpleegster weer met datzelfde cacaoblikje in haar hand, met daarop diezelfde verpleegster... etc.

Het werk is een poging een compositie van Debussy voor piano solo (Mouvement uit de Images I - 1903), uit dezelfde tijd als het cacaoblikje, te bekijken door een microtonale Droste-effectmicroscoop. Een poging die natuurlijk gedoemd is te mislukken, maar voor chocola is altijd een goede reden en systemen zijn er om niet te kloppen.
Instrumentatie: fl, ob, cl, git, mand, harp, perc, vl, vla, vlc, cb

Duur: ± 4 minuten

Eerste uitvoering: 5 september 2003 tijdens de Gaudeamus Muziekweek in de kleine zaal van het Concertgebouw door het Nieuw Ensemble

Geschreven voor: het Nieuw Ensemble

In opdracht van: het Fonds voor de Scheppende Toonkunst

Geschreven in het kader van: 'Het Verfijnde Oor', practicum van het Nieuw Ensemble rondom microtonaliteit

Uitgever: Donemus

Recensie van een uitvoering tijdens the Bang on a Can Marathon at the World Financial Center in New York, USA:
"The Dutch composer Mayke Nas's "La Belle Chocolatière," played by the Manhattan School of Music's ensemble Tactus, was a piquant, scurrying, almost Impressionist daydream. "
(John Parales in the New York Times, 6 juni 2006)

Recensies van een uitvoering tijdens het Huddersfield Festival 2007, UK: "La Belle Chocolatière by Mayke Nas – who describes herself as “composer, searcher, slow-food cook, Bach fugue player” – was a pizzicato driven four minute whimsical delight."
(Andrew Flynn in the Huddersfield Daily Examiner, 23 November 2007)

"(...) The works not afraid to admit some humour – Giel Vleggaar's Atomic UFO Saves the Day (Again) and Mayke Nas's jaunty La Belle Chocolatière – fared much better. Remember both names."
(Neil Fisher in the Times, 26 November 2007)